Tatt igjen av retro-bølgen

Den amerikanske TV-serien “Mad Men” med handling lagt til begynnelsen av  1960-tallet, har hatt stor suksess på norske skjermer, og regnes som en av  grunnene til at 60-tallsstilen har fått en oppsving, både innen interiør,  klær og frisyrer. Det samme gjør miljøfokuset, gjenbruk er definitivt inn. Men her har jeg besøkt ei som slett ikke er opptatt av hva som er moderne og populært. Marion Th. Th. Lund i Larvik er rett og slett tatt igjen av retrobølgen…

– Jeg har aldri interessert meg spesielt for hva som er moderne, sier Marion. – Men jeg synes det er noe spesielt med gamle møbler og pyntegjenstander.  Jeg blir rett og slett i godt humør av å ha det rundt meg.

Marion har arvet mesteparten av de større møblene, men mange av  pyntegjenstandene er kjøpt i bruktbutikker eller aukjsonsteder på internett.

– Jeg handler en del på http://www.tradera.se, forteller hun. Det er en svensk  auksjonsidé, hvor de har mye spennende. Jeg samler på keramikk fra Figgjo,  og Bavaria-porselen, og det er slikt det går an å finne der.

I tillegg  finner jeg en del på loppemarkeder og i bruktbutikker, men siden retrostilen  nå er blitt så populær, er det langt mer utplukket enn det det var før.

Hvis du ikke er glad i å tråle loppemarkeder for å lete etter godbiter, eller  egentlig foretrekker nye ting, så finnes det allikevel andre alternativer.

Flere lokale interiørforretninger har hengt seg på trenden, og mange gamle  klassikere dukker nå også opp i ny produksjon. Både på Ikea og hos  postordreselskapet Ellos kan du også finne mye fint med retropreg.

Leiligheten til Marion bærer preg av at hun også har en tiknytning til  Tyskland, via sin tyskfødte mor. Her er tysk porselen, tyske skipsklokker  som onkelen hennes har tatt med fra Tyskland, og ikke minst, en tysk  Tiffany-boble.

– Siden jeg ikke er opptatt av å følge trender, så er det ikke viktig for meg  at alt er helt gjennomført, sier Marion. – Jeg blander gjerne inn noen nye  designting, eller pyntegjenstander i spreke farger som passer inn.

Det som  er viktig er at jeg selv trives blant tingene mine, ikke hva moten til  enhver tid sier.

Legg igjen en kommentar

