Pusser opp bedehuset

På Nanset i Larvik ligger gamle Nanset Bedehus, som for få år siden ble lagt ut for salg på det åpne markedet. Kjetil Johnsen kjøpte bedehuset i 2006, og forteller at det egentlig var  ganske tilfeldig at han ble bedehuseier.

– Jeg har vokst opp tre gater nedenfor her, og er veldig glad i området. Både  nærheten til Bøkeskogen og sentrum er ideell. Men jeg var egentlig på jakt  etter en tomt for å sette opp et nytt hus, da Bedehuset ble lagt ut for  salg.

Bedehuset ble opprinnelig bygget i 1929, og ble utvidet i 1965. Det besto av  en stor sal på 140 kvm, en liten sal på 60 kvm, kjøkken på 70 kvm, gang og  inngangsparti.

I tillegg var det en leilighet i 2.etg over den lille salen  og kjeller under deler av bygget. Totalt var det et bruksareal på 370 kvm.

I dag har Kjetil Johnsen delt bygget, slik at det består av to leiligheter i  tillegg til den delen han selv bor i. Totalt er boarealet på rundt 200 kvm

– Jeg hadde ikke noe klart bilde av hvordan jeg ville ha det da jeg kjøpte  det, men jeg visste at jeg ønsket å beholde takhøyden og den luftige  følelsen.

– Ganske tidlig i prosessen fikk jeg hjelp av en arkitek til å få  ideer til romutnyttelse, men det har skjedd en del endringer underveis.

Første og annen etasje er knyttet sammen av en elegant trapp, laget av bøk fra  Bøkeskogen.  Den har den tidligere møbelsnekkeren både tegnet og laget  selv.

Det samme har han gjort med kjøkkenøya på kjøkkenet.

– Jeg har stort sett gjort det meste her selv, forteller Johnsen. Når det  gjelder interiøret har jeg også fått hjelp av samboeren min, hun er flink  til slikt.

Vi har innredet med en blanding av nytt og brukt, kjøpt etter  hvert som vi har kommet over ting vi synes passer inn.

 

Det meste har vi  kjøpt lokalt, men de røde stilmøblene kommer fra Fredrikstad, vi fant dem på  Finn.no

Pidestallen ved siden av er arvegods, den var opprinnelig oldefaren  min sin, han bodde i Bøkelia, og pidestallen var en av de få tingene som  overlevde brannen der.

 

Den lilla spisestua er ny, kjøpt hos Borgen møbler i Larvik.

De to store bildene på veggen er malt av Linda Oley, og selve kjøkkenet er en  kombinasjon av Norema og HTH.

Johnsen peker på et vindu på veggen inn mot bad og gang.

– Det er noen spor etter bedehuset her ennå. Vinduet med due og bibelmotiv er  autentisk, jeg har rammet dem inn med bøk fra Bøkeskogen.

Og moren min kom  over en gammel kaffekjele fra Bedehuset på et loppemarked, den er det litt  morsomt å ha.

For dette er jo et bygg med lang historie, og jeg merker godt  at folk har et forhold til bygget.

Legg igjen en kommentar

