Rustikt interiør av drivved

I butikken må man betale dyrt for på få tak i hyller, skap og annet interiør laget av drivved. Det er faktisk så populært at det også selges ting laget av «falsk» drivved, dvs. treprodukter som er beiset med «drivved-farget» lakk for å få den riktige finishen. Men Marit Iversen på Verningen utenfor Larvik jukser ikke.

– Jeg samler drivveden ute på strendene i distriktet, forteller Marit Iversen. –  Det kommer mye fint rekende med vannet. Det er ikke bestandig jeg får med meg alt med en gang, men da samler jeg små depoter, så tar mannen min med seg bilhengeren og henter det for meg senere. Hun ler. – Vi har vedhauger overalt. Heldigvis har jeg en tålmodig mann.

Når veden er kommet vel hjem, må den tørkes.

– Om sommeren lar jeg den ligge i sola, da går det fort, sier Marit. – Men ellers må jeg ta med veden inn. Det er viktig at den er helt tørr før jeg begynner å jobbe med den, hvis ikke vil den sprekke senere.

Mannen til Marit er snekker, men hun gjør allikevel all snekringen selv.

– Han kommer med noen tips til smarte framgangsmåter hvis jeg er usikker. Men han får ikke lov til å hjelpe meg. Jeg lager alt selv., det er jo det som er morsomt.

Hun forteller at det hele startet ved en tilfeldighet.

– Det var egentlig en venninne av meg som begynte med dette. Men så var jeg med henne en tur for å samle ved, og da ble jeg bitt av basillen. Marit ler. – Jeg kom hjem med langt mer ved enn henne.

Marit lager mest mindre ting, som tebokser, knagger, småhyller og serviettholdere. Men hun har også forsøkt seg på større ting, som bord, stoler og speil.

– Det aller morsomste er å komme på nye ideer, og se om de lar seg gjennomføre. Akkurat nå funderer jeg på hvordan jeg skal lage en postkasse som en venninne av meg har ønsket seg. Den skal jo helst både være pen og tett.

I huset på Verningen er det mye som viser at Marit er dyktig med hendene. Her er små sydde brikker, en veggklokke laget av en gammel kjele, tørkede blomster, egenlagde rammer og speil. Marit forteller at hun alltid har vært en hobbyjente.

– Helt siden jeg var liten har jeg drevet med forskjellige typer kreative hobbyer. Jeg har loftet full av tørkede blomster, scrapbookkort og andre hobbyprodukter. Det gir meg mye å skape ting. Dessverre har jeg fått leddgikt, men det å samle drivved er en fin måte å komme seg ut og få bevget seg litt på.

Marit beholder mesteparten av tingene hun lager selv, mye gir hun også bort i gaver. I tillegg har hun en blogg hvor hun deler ideene sine, og hun selger noen av produktene på http://www.epla.no. Det er et nettsted hvor alle kan selge håndlagede ting.

– Jeg synes det er fint med kontraster, og spesielt brettene med sølvbestikkhåndtak har vært populære, smiler hun. ¿ Det er ikke mange i familien min som har løse sølvskjeer eller gafler liggende lenger. Jeg har fått de fleste.

One thought on “Rustikt interiør av drivved

  1. Må bare si at du er kjempeflink! 🙂 Måtte se over denne siden to ganger for å se om det virkelig var du som laget dette. Hehe! Jeg skal lage meg servantbenk av drivved (i alle fall toppen), og skal scanne strendene i morgen. Er det noe jeg må gjøre med drivveden annet enn å tørke den helt?

    Vennlig hilsen
    Annette Wefring

Legg igjen en kommentar

