Bor og jobber blant ting med sjel

Helt innerst på gårdsveien, ned mot Ødegårdsbukta utenfor Nevlunghavn finner man en gård og en butikk litt utenom det vanlige. Gården er en av flere Løvall-gårder, og den ligger fredelig og idyllisk til.

– Gården tilhørte slekten til mannen min, forteller Bente Løvall. – Det var den gamle postmannen i Helgeroa, Torgeir Løvall, som bodde her før oss. Da vi overtok var det totalt forfallent, så både låve og bolighus måtte rives og bygges opp på nytt.

– Men selv om vi bygde nytt, ville vi gjerne beholde mest mulig av det gamle.

Tømmeret i veggene på kjøkkenet er derfor fra det gamle huset. De er først pusset, og så oljebeiset. Og alle mursteinene i den store peisen på kjøkkenet er fra det gamle grisehuset.

Det er et romslig kjøkken på gården, det er hele 45 kvadratmeter stort.

– Det er deilig med stort kjøkken, smiler Bente. – Og det blir hyppig brukt, både til hverdags og fest.

Stue, kjøkken og spiseplass henger sammen, og bortsett fra tømmerveggene, peisen og det mørke eikegulvet, er all innredningen lys.

– Jeg er ikke så glad i farger, sier Bente, – derfor passer denne lyse og landlige stilen meg ypperlig.

– Det er slikt jeg selger i gårdsbutikken også, og tilbakemeldingene jeg får viser at det er mange andre som også liker nettopp denne stilen.

Bente forteller at hun er utdannet blomsterdekoratør, og har jobbet mange år i blomsterbutikk.

– Jeg har bestandig vært interessert i form og farge, og likt å gjøre det pent rundt meg, sier hun – Men mye av drivkraften med å starte Othilies gårdsbutikk, var å kunne jobbe hjemmefra. Det er lettere å kombinere med barn, og det er mye mindre stressende enn å måtte kjøre av gårde på jobb hver dag. Og selv om vi holder til litt utenfor allfarvei, er det stadig flere som finner oss.

 – Jeg hadde åpent hver dag sist sommer, og det har vært godt besøk. Nå er det selvfølgelig stillere, så nå har jeg begrenset det til å ha åpent hver helg.

Hun smiler. – Det er nok å gjøre på en gård som dette. Og i tillegg til butikk og gårdsdrift, så driver vi også med villsau.

Bente smiler og peker på et skinn som henger over stolryggen på spisestua. – Etter slaktinga, lager vi slike skinn. Noen har jeg her inne, og noen selger jeg i butikken. De er blitt veldig populære.

Bente forteller at hun stenger butikken fra jul til påske. Da reiser hun ofte til Sverige og Danmark for å finne ting hun liker, både til gården og butikken. – Om vinteren nytter det uansett ikke å holde åpent her, sier hun. De siste vintrene har vært snørike, så bare det å holde gårdsveien ned hit åpen til enhver tid, ville jo vært litt av en jobb.

Hun viser meg rundt, og det er virkelig mye vakkert å se det romslige våningshuset.

På kommoder, bord, benker og hyller er det pyntegjenstander. Små tablåer av lys og engler, blomster og lamper, krukker og glass. Og på en av hyllene, et gammelt traktorskilt.

– Da jeg kom inn med det skiltet, ble mannen min mer enn forundret, smiler Bente. Han påsto at hvis det vat han som hadde kommet inn med et gammelt og slitt traktorskilt, så hadde det havnet rett ut igjen. Hun smiler. – Men det passer da ganske godt der, synes du ikke?

Bente forteller at hun stadig bytter ut pyntegjenstandene, prøver seg fram, og finner nye ting som passer sammen, gjerne på litt utradisjonelt vis.

– Det her er noe jeg virkelig liker å drive med, og mange av tingene jeg omgir meg i hovedhuset, er også slikt jeg selger i butikken. Men en del av tingene har lang historie bak seg her på gården, og de er selvfølgelig ikke til salgs. Hun smiler.

– Man kan jo ikke selge sjela si heller.

 
 
Legg igjen en kommentar

