Skrekk og gru og halloween

Anita Berglund er krimforfatter og bruker nettene til å pønske ut grusomme drap. I tillegg har hun bodd rundt tolv år i USA. Ikke så rart da kanskje, at hun har litt mer enn vanlig sansen for Halloween. I USA begynner man pyntingen flere uker i forveien, og det gjør jeg her også, sier hun. Vi står på trappa utenfor huset i gamle kongevei, omringet av skjeletter, dødninghoder, edderkoppnett og lysende gresskarhoder.

– Ungene er oppvokst i USA, og de elsker Halloween. Så jeg må jo bare fortsette.

Anita Berglund forteller at i USA er Halloween en dag hvor alt dreier seg om barn.  I Norge fokuserer man mye på den kommersielle biten, men Halloween er egentlig barnas dag. I USA er ungene med og pynter huset, de lager gresskarlykter og griller gresskarfrø. På skolene og i barnehagen lager de pynt og drakter og forbereder dagen. Det er egentlig litt som før jul, man gleder seg flere uker i forveien.

Og de mindre barna kler seg veldig sjelden skremmende, det er mest ballerinaer, prinsesser, sjørøvere og den slags. Det er først når de blir større at de begynner å kle seg ut som spøkelser, vampyrer og andre skumle ting.

– Jeg tror jeg skal kle meg ut som en zoombie i år, smiler Sofie, Anitas snart elleve år gamle datter. Hun demonstrerer, med armene stivt foran seg og stirrende øyne. – Jeg skal være en levende død.

Inne i huset blir vi møtt av enda flere skremmende effekter. På gangbordet vifter et spøkelse med armene, i vinduet smiler noen gresskaransikter akkurat passe ondt. Er dødninghode glimrer imot oss med røde øyne. I taket henger det spindelvev med digre edderkopper. På kjøkkenbenken står en mugge med grønt heksebrygg, i brygget flyter det døde plastmus.

– Mye av pynten har jeg tatt med meg fra USA, forteller Anita.

– Og noe har jeg kjøpt senere i Norge. Det er like gøy å pakke det opp hvert år, hver ting bringer tilbake minner. Det er ren nostalgi.

Anita synes at den amerikanske halloweenfeiringen har fått et ufortjent dårlig rykte Norge.

– Her i Norge virker det som om butikkene pøser på med effekter, men uten egentlig å vite hva det dreier seg om. I tillegg kastes det kanskje egg og gjøres andre pøbelstreker hvis man ikke går godteri. Da blir det jo både kommersielt og skremmende. I USA er det helt klare kjøreregler for hvordan man feirer, sier Anita og forklarer:

– For det første feires Halloween kun en eneste dag, det er ikke slik at hvis det ikke passer den dagen, så går de neste dag isteden. Det hele foregår faktisk på to – tre timer, fra cirka klokka seks til åtte om kvelden. Ofte følger foreldrene med de minste barna, og i de timene står nesten alt stille. Ingen biler, bare opplyste hager, levende lys og tog av leende og blide barn som beveger seg fra hus til hus.

Det er rett og slett en stemningsfullt. Dessuten så er det noen enkle koder alle følger, slik at ungene vet hvor de er velkomne. Hvis utelyset står på, er det godteri å hente. Er utelyset slått av, betyr det at folk i huset ikke vil ha besøk. På den måten slipper ungene og bli skuffet, og folk som ikke vil være med på feiringen slipper å bli forstyrret. Men de aller fleste, sikkert rundt 90 prosent, er med og feirer, de fleste synes det er morsomt.

Hun forteller at da hun flyttet til USA som ung og ganske fattig, rømte hun hjemmefra Halloween. – Jeg hadde rett og slett ikke råd til godteri. Men da jeg senere fikk barn, ble jeg selvfølgelig med på feiringen. Og det trenger ikke å bli så dyrt, det viktigste er at man har noe til de som kommer, ikke hvor mye det er.

– Også er det viktig at godteri er pakket inn, sier datteren Sofie alvorlig.– Kjærlighet på pinne, twist, og annet med papir rundt. Det er jo viktig at man ikke blir syk når man skal spise det.

– Da barna var små, var de så trøtte når de kom hjem, at de knapt orket å spise noe av det de hadde samlet, minnes Anita med et smil. – Så da kunne jeg porsjonere ut godteriet i lang tid etterpå. Men det går ikke lenger.Hun ser på datteren.

– Hun der har godteriradar, så det hjelper ikke hvor godt jeg prøver å gjemme det.

Legg igjen en kommentar

