Besøk på Bjerke Gård

This slideshow requires JavaScript.

Jeg skriver de ukentlige boligsidene for lokalavisen Østlandsposten. Det vil si at jeg stadig er på jakt etter spesielle hus, morsomme interiørnyheter, eller andre spennende ting som kan gå innunder fanen «Bolig:»  Jeg har kanskje fått et tips, eller oppdaget en blogg som ser interessant ut. Det er ganske spennende, for veldig ofte vet jeg ikke helt hva jeg reiser til. Det er lett å pynte på virkeligheten på nett, og detajene som er lagt ut på en blogg, er kanskje bare en detalj i et hus som ellers er ganske alminnelig. Men forrige uke ble jeg absolutt ikke skuffet. Da besøkte jeg Bjerke gård i Lågendalen, hvor Jeanette Svendsen Bjerke har god plass til å utfolde seg. Og det har hun gjort:-)

DSC_1449

Da Jeanette Svendsen Bjerke flyttet inn på Bjerke gård i Lågendalen for cirka  sju år siden, flyttet hun inn i et hus som var møblert med ganske nye  møbler. Det fikk hun fort endret på.

– Jeg tror nok det var en del som lurte når jeg bar de nye møblene ut og  erstattet dem med gamle og godt brukte ting. Men jeg sa fra allerede før jeg  flyttet inn at jeg nok er mer enn vanlig opptatt av interiør, så Ragnvald,  mannen min, var forberedt på at det kom til å bli forandring. Og heldigvis,  han er positiv og lar meg som regel gjøre som jeg vil. Det eneste han har  bedt om å få beholde, er det utstoppede elghodet vi har i den innerste stua.  Den elgen er det faren hans som har skutt.

DSC_1547

Jeanette Svendsen Bjerke jobber deltid på idrettsbarnehagen på Bergeskogen.  Hun forteller at nettopp elghodet vekker stor begeistring hvis hun har med  noen av småtassene hjem.

– Før vi fikk hengt det opp, lå elghodet en stund på bordet i stua. Da krabbet  en av de små under bordet for å finne resten av dyret. Jeanette ler. – Han  lurte fælt på om vi virkelig hadde spist opp hele resten av kroppen.

DSC_1452

Bjerke gård, som ligger rett ved Bjerke gårdsbutikk i Lågendalen, består av  både låve, uthus og stabbur, i tillegg til det store våningshuset som ble  bygget på 1890-tallet. Innenfor dørene i første etasje ligger tre stuer på  rekke og rad. Tre romslige rom, som alle har god takhøyde.

DSC_1487

– Jeg har sett bilder av huset slik det var originalt, forteller Jeanette. – Det hadde flotte utskjæringer og ornamenter, det er virkelig synd at det er  borte. Men når jeg innreder, vil jeg at interiøret skal gjenspeile gårdens  historie. Veldig mange av møblene har jeg derfor hentet inn fra låven og i  uthuset. Det store bordet vi har i den første stua, er et typisk eksempel.  Det var et bord som sto på låven, som tidligere er blitt brukt til blant  annet å sortere poteter og korn på.

DSC_1614

Jeanette smiler. – Svigerfar lurte nok  litt da han skjønte at jeg ville ha det inn i stua. Men jeg liker at ting er  brukt, og jeg er nok litt påvirket fra barnsbein av. Moren og onkelen min  har bestandig samlet på gamle ting, og da jeg var liten syntes jeg ikke det  var det minste fint, da ville jeg heller ha nye ting. Hun ler. – Men nå er  jeg visst blitt like mye skrotnisse som dem, jeg og.

DSC_1545

Interessen for det gamle og brukte er lett å få øye på i de tre stuene på  Bjerke gård. Overalt er det plassert små stilleben, antikviteter, minner og  pynt. En rock, en gammel skrivemaskin, gamle diplomer og bilder, en velbrukt  symaskin, heklede puter, en amerikakoffert.

DSC_1550

Og alt er gjennomtenkt,  ingenting er plassert tilfeldig. De tre stuene er tydelig innredet av en som  har sans for både detaljer og helhet. Det gamle og slitte skaper en fin  kontrast til det mer eksklusive, lysekroner, fajanse og ikke minst morens  brudekjole, som har fått hedersplass i midtstuen.

DSC_1584

– Jeg kan like å kombinere ting som man kanskje i utgangspunktet ikke tenker  at passer sammen, sier Jeanette.– Blande grovt og rustikt med litt finere saker. Og så bruker jeg gjerne gamle  ting på nye steder. Lampa vi har over kjøkkenbordet nå, hang tidligere i  stua og passet egentlig ikke noe særlig der. Men etter en runde med  sinkmaling fikk den nytt liv på kjøkkenet.

DSC_1455

I den første stua har hun også hentet inn et gammelt soveromsmøblement som  også hørte til på gården. Gavlen til den ene dobbeltsengen er skrudd av, og  pryder veggen over skrivebordet. Den andre enkeltsengen bruker de som  avslapningsplass, bordet og stolen bruker Jeanette når hun jobber på dataen.

DSC_1581

– De så nok litt rart på meg når jeg ville ha soveromsmøbler i stua, ler  Jeanette. Men den sengen har blitt mye brukt. Vi voksne slapper av der, og  ungene sitter der og leser og leker. Grønnfargen, som er original, passet  bra inn her. Og siden senger var mye mindre før, så er den ikke så romstor  heller.

DSC_1590

Siden hun flyttet inn på Bjerke gård har Jeanette fått mye plass og mange rom  hun kan utfolde kreativiteten sin i. Men hun forteller at hun har vært  interessert i interiør så lenge hun kan huske.

DSC_1486

– Jeg vet ikke når det startet, men jeg har vært slik helt siden jeg var  jentunge. Og jeg bruker mye tid på å tenke ut hvordan jeg vil ha det,  planleggingen er mye av hyggen ved det. Dessuten blogger jeg gjerne om  resultatet, både deler og henter inspirasjon fra andre på nett. Drømmen min  er å jobbe med interiør en gang i framtiden, kanskje pusse opp gamle ting  slik at de får en sjanse til. Hun ser ut av vinduet og smiler. – Kanskje det  en gang blir en interiørbutikk på låven eller stabburet her?

DSC_1533

Bloggen til Jeanette finner du på http://bjerkegard.blogspot.no

DSC_1594

2 thoughts on “Besøk på Bjerke Gård

Legg igjen en kommentar

