Lidenskapelig opptatt av tre

Tre1360_4780974aForrige uke besøkte jeg en veldig dyktig og kreativ dame som hadde valgt seg et litt annerledes yrke. Møbelsnekkeren Heidi Dyrnes.Da klassen skulle ha sløyd, sto Heidi Dyrnes alltid først i køen. Men først  etter å ha blitt småbarnsmor, forfulgte hun drømmen videre. Det har hun ikke  angret på. Som 23-åring startet Heidi Dyrnes på snekkerlinja, og etter å fullført  lærlingtiden og mottatt svennebrevet, jobbet hun mange år for forskjellige  firmaer i Larvik. I 2006 tok hun steget fullt ut og startet for seg selv.  Nå, sju år etter stortrives hun fremdeles med valget. 

– Jeg trives best når jeg kan være med på hele prosessen. Bli med kunden hjem  og se hva de ønsker seg, tegne og presentere et forslag, lage møbelet de  ønsker og ofte også montere det på plass der de skal ha det. Det er både  spennende, utfordrende og morsomt, forteller hun.

Og det er stor variasjon i hva kundene ønsker. Alt fra å trekke om stolputer,  lage bokhyller og bord, til å bygge trapper eller reparere en godt brukt  badestamp.

– Noen ønsker seg helt spesielle ting, bygget til rommet det skal stå i. Slikt  som bokhyller som skal fylle absolutt hele veggen, eller senger som skal  bygges inn i et rom med skråvegg. Og mange har kanskje et møbel de er glad  i, og vil heller fikse dette framfor å kjøpe nytt, sier hun.

Heidi jobber med alle slags forskjellige treverk, men når ting skal  spesialtilpasses bruker hun ofte MDF. Mdf er et trevirke som er brutt ned  til trefiber og bundet sammen med voks og lim. Resultatet er harde plater  som er ideelt til for eksempel hyller og skap.

– Den store fordelene med MDF er at platene ikke beveger seg. Det er helt dødt  materiale, sier møbelsnekkeren. – Dessuten er det rimelig.

Selv om Heidi er en profesjonell møbelsnekker, lar hun seg allikevel ofte  imponere over hvor kreative og dyktige mange hobbysnekkere er.

– Det er mange som er veldig hendige, og det er jo mye man kan gjøre selv også,  uten å involvere slike som meg. Har man et litt slitt beiset møbel, så er  det for eksempel ikke vanskelig å pusse det opp selv. Man bare matter det  ned med et litt fint sandpapir, før man kjøper spritbeis og fresher det opp  igjen.

Tre1360_4780974a

Hun viser meg noen stoler som er i ferd med å få nye grønne trekk. – Dette er også noe mange kan få til. Disse stolene har jeg kjøpt på  loppemarked, og stoffet har jeg kjøpt rimelig på Singer i Kongegata. Stoffet  trekker man bare rundt putene og stifter fast med stiftepistol. Hun smiler.– Det er slikt de fleste kan greie. Oppstår det problemer, er det faktisk ofte  mangel på skikkelig verktøy som har skylden. Så hvis man trives med å gjøre  slikt selv, kan det lønne seg å investere i litt dyrere verktøy. Og skal man  pusse ned ting, så vil jeg absolutt anbefale en eksentersliper. Bruker man  en vanlig plansliper, tar alt mye lengre tid, og da er det lett å miste  motet underveis.

Mens Heidi viser meg rundt i verkstedet, kjører det en bil inn på plassen. Inn  kommer en mann hun tydeligvis kjenner godt fra før.

3586315770_4780241a

– Det er Tor Eirik Magnussen fra Stavern, presenterer hun. – Han holder kunstkurs og leverer kunstmateriell til skoler og barnehager og  har stadig nye oppgaver til meg.

Tor Eirik nikker. – Jeg synes det er fint å bruke lokale krefter når det er  mulig. Dessuten har jeg verdens flotteste spisestue, forteller han. – Og den er det Heidi som har laget. Jeg får stadig skryt for den, og det er  gøy å ha noe som man ikke finner overalt.

I dag har han enklere jobb med seg, noen treklosser og glass som skal bli  frittstående rammer for små glassmalerier som små og håpefulle kunstene har  laget.

– Det er det som er gøy med denne jobben, forteller Heidi Dyrnes. – Det er mye  forskjellig, og jeg vet aldri hva dagen vil bringe av utfordringer. Skjønt  hun ler. – Det finnes jo også noen gjengangere. Slik som vaklevorne spisestuestoler.  Jeg tror jeg reparerte over sytti slike i fjor…

Legg igjen en kommentar

